In gesprek met: Charles den Tex over het ontstaan van Een mooie dood

In de schaduwrijke steegjes van Amsterdam, waar het ritme van de stad zich vermengt met verborgen intriges, speelt zich het mysterie af van Een mooie dood. Dit intrigerende verhaal is geschreven door Charles den Tex, een van de succesvolste thrillerauteurs van Nederland. Bijna al zijn boeken werden genomineerd voor de Gouden Strop, en drie keer won hij die prijs: voor Schijn van kans, De macht van meneer Miller en CEL. Met De vriend won hij de Crimezone Thriller Award; zijn thriller Verloren vrouw werd bekroond met de VN Publieksprijs en De Repair Club werd genomineerd voor de VN Thriller van het Jaar. In Een mooie dood neemt Charles den Tex ons mee naar de wereld van hoofdpersonage Harm van Gast, een kroegbaas wiens leven plots overhoop wordt gegooid door een gruwelijke moord in zijn geliefde café.

Hoe ontstond het personage Harm van Gast?

Het idee om een verhaal te schrijven over een kroegbaas wiens kroeg voor langere tijd gesloten is, had ik al heel lang. Dat vond ik een mooi gegeven, een gesloten kroeg waar niemand komt. En dan natuurlijk gesloten zonder dat hij er iets aan kan doen. Omdat er een moord is gepleegd in zijn kroeg en de kroeg daarmee plaats delict is geworden. Ook omdat de vermoorde vrouw zijn vriendin is en hij door haar dood compleet uit zijn doen is. Als de politie dan bovendien denkt dat hij zijn vriendin zelf heeft vermoord, is hij verloren. Hij was de gelukkigste man ter wereld en opeens is zijn geluk weg. Verdwenen. Hij is de ellendigste man ter wereld. Geluk is een rijkdom die je wel kunt hebben, maar niet kunt vastpakken.

Wat voor research deed je om deze setting van een kroeg in Amsterdam goed te verwerken in je nieuwe thriller?

Ik heb zelf geen enkele horeca-ervaring, behalve dat ik veel in kroegen ben geweest. In Amsterdam heb je meerdere kroegen die als voorbeeld hebben gediend. Eik & Linde bijvoorbeeld, Eijlders, De Pels. Van al die cafés heb ik een soort mengsel gemaakt. Ik heb expres niet een bestaand café genomen omdat ik het wel helemaal naar mijn eigen hand wilde zetten. En er moeten ook dingen gebeuren die in een echt café nooit zijn gebeurd.

Wie is jouw favoriete personage uit Een mooie dood?

Harm van Gast is wel favoriet. En Sam natuurlijk, die hem halverwege het boek komt bijstaan. Die twee samen vind ik wel een ijzersterk team. Ze zijn totaal verschillend van elkaar en vullen elkaar mooi aan. Harm twijfelt veel, maar weet daardoor wel de juiste dingen te doen. Sam houdt van aanpakken en doorpakken. 

Schrijf je liever een deel van een serie of een op zichzelf staand verhaal, en waarom?

Het maakt me niet zoveel uit. Er is wel een groot verschil tussen een serie en een op zichzelf staand boek. In een serie moet je veel meer rekening houden met het verleden dat je in vorige delen hebt gecreëerd. Je kunt in het derde deel niet opeens iets heel anders beweren over je hoofdpersoon dan in het eerste deel, dat is soms wel eens lastig. Maar vaak is het juist leuk, omdat je dan verder kunt bouwen aan een personage. Bij een op zichzelf staand boek heb je daar geen last van, ik kan dan veel meer mijn gang gaan. Het nadeel is dat je dan wel elke keer een hele wereld moet verzinnen. Nu is Een mooie dood af en kan ik me best voorstellen dat ik met Harm en Sam nog een volgend verhaal ga vertellen. Al zou ik op dit moment niet weten wat! 

De setting voor jouw meeste thrillers is een grote stad, maar zelf woon je in een klein dorpje. Zou je ook eens een uitstapje willen maken naar het subgenre cosy crime?

Vooralsnog ben ik heel tevreden met de grote stad als locatie. Ik heb ook altijd wel een internationaal uitstapje in mijn verhalen. Daar hou ik ook van. Ik ga graag op reis naar de steden die ik als locatie gebruik, dat heb ik voor Een mooie dood ook gedaan. De cosy crime op het platteland is niet mijn sterke punt, denk ik. 

Je hebt voor Een mooie dood je eigen audioboek ingesproken. Hoe was die ervaring?

Het zelf inspreken van het audioboek was een geweldige ervaring. Het was voor het eerst dat ik dat heb gedaan en het is geweldig om mijn eigen boek hardop voor te lezen. Je krijgt er een heel ander beeld van en het mooie is dat het er absoluut niet slechter van wordt. Ik vroeg me wel meteen af hoe een professionele lezer dat doet. Ik weet van elke zin waarom die er staat en welke intonatie hij moet hebben. Voor een professionele lezer is dat heel anders, die staat neutraal tegenover de tekst. Ik hoop dus dat mijn eigen voorlezen een extra pluspunt is voor het audioboek. 

Charles den Tex spreekt zijn eigen audioboek in

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over je volgende project?

Hopelijk wordt mijn volgende boek deel 3 van De Repair Club. De oude John Antink, ex-chef van de inlichtingendienst, is nog niet klaar.

Ben je na dit interview benieuwd geworden naar Een mooie dood van Charles den Tex? Het boek verschijnt op 9 juli 2024 bij HarperCollins Holland als paperback, e-book en audiobook. Bestel het boek hier!